Wyszukiwanie

Polecamy strony

Licznik

Liczba wy¶wietleń:
17833567

Statystyki

stat4u

Wspólne Przesłanie do Narodów Polski i Rosji Przewodnicz±cego Konferencji Episkopatu Polski Arcybiskupa Józefa Michalika, Metropolity Przemyskiego i Zwierzchnika Rosyjskiego Ko¶cioła Prawosławnego Patriarchy Moskiewskiego i Całej Rusi Cyryla 


 


"W Chrystusie Bóg jednał ze sob± wiat,nie poczytuj±c ludziom ich grzechów,nam za przekazuj±c słowo jednania" (2 Kor 5,19)


 


W poczuciu odpowiedzialnoci za teraĽniejszo¶ć i przyszło¶ć naszych Kociołów i narodów oraz kieruj±c się pastersk± trosk±, w imieniu Kocioła Katolickiego w Polsce i Rosyjskiego Kocioła Prawosławnego, zwracamy się ze słowem pojednania do wiernych naszych Kociołów, do naszych narodów i do wszystkich ludzi dobrej woli. Wyznaj±c prawdę, że "Jezus Chrystus jest naszym pokojem i pojednaniem" (por. Ef 2,14; Rz 5,11), i maj±c wiadomo¶ć powołania powierzonego nam w duchu Chrystusowej Ewangelii, pragniemy wnie¶ć swój wkład w dzieło zbliżenia naszych Kociołów i pojednania naszych narodów.


 


1. Dialog i pojednanie


Nasze bratnie narody ł±czy nie tylko wielowiekowe s±siedztwo, ale także bogate chrzecijańskie dziedzictwo Wschodu i Zachodu. ¦wiadomi tej długiej wspólnoty dziejów i tradycji wyrastaj±cej z Ewangelii Chrystusa, która wywarła decyduj±cy wpływ na tożsamo¶ć, duchowe oblicze i kulturę naszych narodów, a także całej Europy, wkraczamy na drogę szczerego dialogu w nadziei, że przyczyni się on do uleczenia ran przeszłoci, pozwoli przezwyciężyć wzajemne uprzedzenia i nieporozumienia oraz umocni nas w d±żeniu do pojednania. 


Grzech, który jest głównym Ľródłem wszelkich podziałów, ludzka ułomno¶ć, indywidualny i zbiorowy egoizm, a także naciski polityczne, doprowadzały do wzajemnej obcoci, jawnej wrogoci, a nawet do walki między naszymi narodami. W następstwie podobnych okolicznoci doszło wczeniej do rozpadu pierwotnej jednoci chrzecijańskiej. Podziały i rozłam, sprzeczne z wol± Chrystusa, stały się wielkim zgorszeniem, dlatego też podejmujemy nowe wysiłki, które maj± zbliżyć nasze Kocioły i narody oraz uczynić nas bardziej wiarygodnymi wiadkami Ewangelii wobec współczesnego wiata.


Po II wojnie wiatowej i bolesnych dowiadczeniach ateizmu, który narzucono naszym narodom, wchodzimy dzisiaj na drogę duchowej i materialnej odnowy. Jeli ma być ona trwała musi przede wszystkim dokonać się odnowa człowieka, a przez człowieka odnowa relacji między Kociołami i narodami. 


Drog± ku takiej odnowie jest braterski dialog. Ma on dopomóc w lepszym poznaniu się, odbudowaniu wzajemnego zaufania i w taki sposób doprowadzić do pojednania. Pojednanie za zakłada również gotowo¶ć do przebaczenia doznanych krzywd i niesprawiedliwoci. Zobowi±zuje nas do tego modlitwa: "Ojcze nasz (...) odpu¶ć nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom". 


Apelujemy do naszych wiernych, aby prosili o wybaczenie krzywd, niesprawiedliwoci i wszelkiego zła wyrz±dzonego sobie nawzajem. Jestemy przekonani, że jest to pierwszy i najważniejszy krok do odbudowania wzajemnego zaufania, bez którego nie ma trwałej ludzkiej wspólnoty ani pełnego pojednania.


Przebaczenie nie oznacza oczywicie zapomnienia. Pamięć stanowi bowiem istotn± czę¶ć naszej tożsamoci. Jestemy j± także winni ofiarom przeszłoci, które zostały zamęczone i oddały swoje życie za wierno¶ć Bogu i ziemskiej ojczyĽnie. Przebaczyć oznacza jednak wyrzec się zemsty i nienawici, uczestniczyć w budowaniu zgody i braterstwa pomiędzy ludĽmi, naszymi narodami i krajami, co stanowi podstawę pokojowej przyszłoci.


 


2. Przeszło¶ć w perspektywie przyszło¶ci
Tragiczne dowiadczenia XX wieku dotknęły w większym lub mniejszym stopniu wszystkie kraje i narody Europy. Zostały nimi bolenie dowiadczone nasze kraje, narody i Kocioły. Naród polski i rosyjski ł±czy dowiadczenie II wojny wiatowej i okres represji wywołanych przez reżimy totalitarne. Reżimy te, kieruj±c się ideologi± ateistyczn±, walczyły z wszelkimi formami religijnoci i prowadziły szczególnie okrutn± wojnę z chrzecijaństwem i naszymi Kociołami. Ofiarę poniosły miliony niewinnych ludzi, o czym przypominaj± niezliczone miejsca kaĽni i mogiły znajduj±ce się na polskiej i rosyjskiej ziemi.
Wydarzenia naszej wspólnej, często trudnej i tragicznej historii, rodz± niekiedy wzajemne pretensje i oskarżenia, które nie pozwalaj± zagoić się dawnym ranom. 
Obiektywne poznanie faktów oraz ukazanie rozmiarów tragedii i dramatów przeszłoci staje się dzisiaj piln± spraw± historyków i specjalistów. Z uznaniem przyjmujemy działania kompetentnych komisji i zespołów w naszych krajach. Wyrażamy przekonanie, że ich wysiłki pozwol± poznać niezakłaman± prawdę historyczn±, dopomog± w wyjanieniu w±tpliwoci i przyczyni± się do przezwyciężenia negatywnych stereotypów. Wyrażamy przekonanie, że trwałe pojednanie jako fundament pokojowej przyszłoci, może się dokonać jedynie w oparciu o pełn± prawdę o naszej wspólnej przeszłoci.
Apelujemy do wszystkich, którzy pragn± dobra, trwałego pokoju oraz szczę¶liwej przyszłoci: do polityków, działaczy społecznych, ludzi nauki, kultury i sztuki, wierz±cych i niewierz±cych, do przedstawicieli Kociołów – stale podejmujcie wysiłki na rzecz rozwijania dialogu, wspierajcie to, co umożliwia odbudowanie wzajemnego zaufania i zbliża ludzi do siebie oraz pozwala budować woln± od przemocy i wojen pokojow± przyszło¶ć naszych krajów i narodów.


 


3. Wspólnie wobec nowych wyzwań
W wyniku politycznych i społecznych przemian, pod koniec XX wieku nasze Kocioły uzyskały możliwo¶ć pełnienia swojej misji ewangelizacyjnej, a zatem także kształtowania naszych społeczeństw w oparciu o tradycyjne wartoci chrzecijańskie. Chrzecijaństwo wniosło w minionych dziejach ogromny wkład w formowanie duchowego oblicza i kultury naszych narodów. D±żymy także dzi, w dobie indyferentyzmu religijnego oraz postępuj±cej sekularyzacji, do podjęcia wszelkich starań, aby życie społeczne i kultura naszych narodów nie zostały pozbawione podstawowych wartoci moralnych, bez których nie ma trwałej pokojowej przyszłoci.
Pierwszym i najważniejszym zadaniem Kocioła po wszystkie czasy pozostaje nadal głoszenie Ewangelii Chrystusa. Wszyscy chrzecijanie, nie tylko duchowni, ale i wierni wieccy s± powołani, by głosić Ewangelię Pana i Zbawiciela Jezusa Chrystusa oraz nie¶ć Dobr± Nowinę słowem i wiadectwem własnego życia, zarówno w wymiarze prywatnym, rodzinnym, jak i społecznym.
Uznajemy autonomię władzy wieckiej i kocielnej, lecz opowiadamy się także za współprac± w dziedzinie troski o rodzinę, wychowania, ładu społecznego i innych kwestii ważnych dla dobra społeczeństwa. Chcemy umacniać tolerancję, a przede wszystkim bronić fundamentalnych swobód na czele z wolnoci± religijn± oraz bronić prawa do obecnoci religii w życiu publicznym.
Dzisiaj nasze narody stanęły wobec nowych wyzwań. Pod pretekstem zachowania zasady wieckoci lub obrony wolnoci kwestionuje się podstawowe zasady moralne oparte na Dekalogu. Promuje się aborcję, eutanazję, zwi±zki osób jednej płci, które usiłuje się przedstawić jako jedn± z form małżeństwa, propaguje się konsumpcjonistyczny styl życia, odrzuca się tradycyjne wartoci i usuwa z przestrzeni publicznej symbole religijne.
Nierzadko spotykamy się też z przejawami wrogoci wobec Chrystusa, Jego Ewangelii i Krzyża, a także z próbami wykluczenia Kocioła z życia publicznego. Fałszywie rozumiana wiecko¶ć przybiera formę fundamentalizmu i w rzeczywistoci jest jedn± z odmian ateizmu.
Wzywamy wszystkich do poszanowania niezbywalnej godnoci każdego człowieka stworzonego na "obraz i podobieństwo Boga" (Rdz 1,27). W imię przyszłoci naszych narodów opowiadamy się za poszanowaniem i obron± życia każdej istoty ludzkiej od poczęcia do naturalnej mierci. Uważamy, że ciężkim grzechem przeciw życiu i hańb± współczesnej cywilizacji jest nie tylko terroryzm i konflikty zbrojne, ale także aborcja i eutanazja.
Trwał± podstawę każdego społeczeństwa stanowi rodzina jako stały zwi±zek mężczyzny i kobiety. Jako instytucja ustanowiona przez Boga (por. Rdz 1,28; 2,23- 24), rodzina wymaga szacunku i obrony. Jest ona bowiem kolebk± życia, zdrowym rodowiskiem wychowawczym, gwarantem społecznej stabilnoci i znakiem nadziei dla społeczeństwa. To włanie w rodzinie dojrzewa człowiek odpowiedzialny za siebie, za innych oraz za społeczeństwo, w którym żyje.
Ze szczer± trosk±, nadziej± i miłoci± patrzymy na młodzież, któr± pragniemy uchronić przed demoralizacj± oraz wychowywać w duchu Ewangelii. Chcemy uczyć młodych miłoci do Boga, człowieka i ziemskiej ojczyzny oraz kształtować w nich ducha chrzecijańskiej kultury, której owocem będzie szacunek, tolerancja i sprawiedliwo¶ć
Jestemy przekonani, że Zmartwychwstały Chrystus jest nadziej± nie tylko dla naszych Kociołów i narodów, ale także dla Europy i całego wiata. Niech On sprawi swoj± łask±, aby każdy Polak w każdym Rosjaninie i każdy Rosjanin w każdym Polaku widział przyjaciela i brata.


 


Zarówno Polacy, jak i Rosjanie żywi± głębok± cze¶ć do Najwiętszej Maryi Panny. Ufaj±c wstawiennictwu Matki Bożej, polecamy Jej opiece wielkie dzieło pojednania i zbliżenia naszych Kociołów i narodów. Przywołuj±c słowa Pawła Apostoła: "Sercami waszymi niech rz±dzi pokój Chrystusowy" (Kol 3,15), błogosławimy wszystkim w imię Ojca i Syna, i Ducha ¦więtego.

+ Józef Arcybiskup Michalik
Metropolita Przemyski

+ Cyryl 
Patriarcha Moskiewski i całej Rusi

Warszawa, 17.08.2012


 

 [1] 

Powrót

Nasza świątynia

Wirtualny spacer po świątyni

Zapraszamy do wirtualnego spaceru po naszej świątyni

KLIKNIJ

 

Telefony kontaktowe

Ksiądz dyżurny

609 384 320 

Kancelaria (w godzinach otwarcia)

884 884 320

Ksiądz kapelan szpitala

790 554 308 

Ksiądz proboszcz 

 533 288 635

Pan Organista

 728 858 878

Pan Kościelny

 721 788 145

¦więta

Wtorek, III Tydzień Wielkanocny
Rok B, II
Dzień Powszedni

Zostań naszym Znajomym

Blok reklamowy